Scheidsrechters gaan altijd door

vrijdag 17 januari 2020, 9:00

Scheidsrechters gaan altijd door!

Waar de voetballers en voetbalsters kunnen uitrusten, gaan de scheidsrechters gewoon door. De kennis van het fluiten en handige manieren om leiding te geven aan tweeëntwintig opgewonden standjes op het veld is weer aangescherpt in de winterstop.

Omdat Zundert het ARAG Fairplay certificaat heeft, wordt het nogal eens uitgenodigd voor leuke evenementen. Zo zijn Mivan, Hakim en Stefan vorige week naar de Campus in Zeist geweest. Hier kregen zij een rondleiding en gastcolleges van Nederlandse topscheidsrechters. Vooral het van Björn Kuipers sprak de mannen uit Zundert aan. Hij vertelde over zijn carrière, de up-and-downs en de veranderingen door de jaren heen. Dit met veel herkenbare voorbeelden uit de praktijk.

Mooi om te zien dat het logo van v.v. Zundert in Zeist regelmatig voorbij komt in het selecte gezelschap van ARAG Fairplay gecertificeerde voetbalverenigingen. De inspanningen op het gebied van arbitrage worden tot ver over de dorpsgrenzen gewaardeerd.

Daarnaast mocht onze ambitieuze jeugdscheidsrechter Bram ook een uitstapje maken. Hij mocht naar het arbitragecongres. Bram heeft zelf zijn ervaringen opgeschreven. Hieronder zijn ervaringen.

Het Arbitragecongres.

Ik vond het arbitrage congres heel erg interessant en leuk, het was leerzaam ik heb dingen geleerd die ik zelf in het fluiten ook goed kan gebruiken zoals feitjes over de handsbal die uitgelegd werden door betaald voetbalscheidsrechter Kevin Blom. Dit deed hij door een aantal filmpjes te tonen. Erg leuk was de discussie die dan ontstond in de zaal. En opvallend genoeg werd er heel vaak de VAR gebruikt in de filmpjes, terwijl wij daar natuurlijk geen gebruik van kunnen maken. Het was ook gewoon heel leuk om Kevin Blom te ontmoeten, en dingen van hem te kunnen leren.

Achteraf vond ik de handsbal presentatie van Kevin Blom het meest interessant

Er was een presentatie van de politieagent Gerrie van Essen die ook op hoog niveau fluit.  Het was wel bijzonder om te zien dat er nest wel wat overeenkomsten zijn tussen politie en scheidsrechter. Betaald voetbal scheidsrechter Rob Dieperink had een presentatie over lichaamstaal en houding op het veld.

Het leukste was om het boek Cool Als Collina te kopen van schrijver Aran van den Haak. Ik herkende mezelf in het hoofdpersonage. Kortom het was een leuke nieuwe ervaring, die zeker voor herhaling vatbaar is. Groetjes, Bram Boomaerts

Mocht u na het lezen van bovenstaande verhalen ook interesse hebben om wedstrijden te gaan fluiten of hier cursussen voor te volgen. Graag, we kunnen goed extra scheidsrechters gebruiken. Maak je interesse kenbaar bij Frank Boomaerts, 06-53996002 ( frankboomaerts@gmail.com ) of Stefan Lammerse, 06-51309400 ( stepas@home.nl ).