Terugblik eerste seizoenshelft Zundert 1

maandag 23 december 2019, 11:30

Terugblik eerste seizoenshelft v.v. Zundert

Na drie jaar weer terug in de derde klasse. En dat was weer even wennen. Meer dorpsclubs met eigen jongens in plaats van tegenstanders waarbij veel jongens voor een onkostenvergoeding speelden of tegenstanders waar de gemeente bijgedragen had in de faciliteiten van het sportcomplex. De tweede klasse was voor Zundert, wat ze in de Tour de France tijdens het epo tijdperk, wel eens de wedstrijd op twee snelheden noemden. Maar wel een mooie klasse, waar Zundert graag nog eens terug naar toe zou promoveren om een paar jaartjes mee te draaien.

Dan dit seizoen. Wedstrijden tegen verenigingen vergelijkbaar met v.v. Zundert. Weinig teams waarbij de spelers zelfs voor thuiswedstrijden de navigatie moeten instellen. Ondanks dat Zundert de afgelopen jaren behoorlijk wat spelers kwijt geraakt is door blessures, stoppen of aan andere verenigingen, werd het vooraf als favoriet bestempeld. Tegenstanders zakken in en laten Zundert het spel maken. En dat gaat niet altijd even eenvoudig. Toch worden er wekelijks voldoende kansen gecreëerd om tot een overwinning te komen. Echter het scoren gaat erg moeizaam. Alleen de drager van de rode lantaarn STEEN heeft minder vaak het net getroffen dan Zundert. De 15 treffers waaronder 5 tegen koploper SC Gastel leverden gek genoeg 4 overwinningen en 4 remises op. Alleen op de openingsdag tegen Schijf en de laatste wedstrijd uit in Philippine ging verloren voor de roodzwarten. Deze laatste wedstrijd dateert alweer van 1 december. Daarna werd tot driemaal toe een thuiswedstrijd afgelast. Hierdoor geeft de zesde positie op de ranglijst mogelijk een vertekend beeld van de werkelijke kracht van Zundert. Slechts acht tegentreffers geven aan dat de verdedigende organisatie van Zundert in ieder geval een fundament is waar men op kan bouwen.

De vele afgelastingen halen Zundert wel uit het ritme. Al enkele jaren worden de spelers van Zundert als soort “mooi weer voetballers” neergezet. Hier zal vast een kern van waarheid in zitten, toch ligt de oorzaak van de jaarlijkse winterdip dieper. In de resultaten van de afgelopen jaren is dan ook vaak een goede start te zien, gevolgd door een enorme dip in de tweede periode en herstel in de laatste fase van de competitie. Een onderliggende reden kan ook de slechte kwaliteit van de velden zijn. Want niet alleen worden er veel wedstrijden afgelast, daarnaast gaat er ook heel regelmatig een streep door de training vanwege de staat van de oefenvelden. Dit helpt niet om een lekker ritme te vinden.

Samenvattend in het eigenlijk nog te vroeg voor een terugblik op de eerste helft, want Zundert heeft met drie tegenstanders de degens nog niet gekruist. Zundert greep net naast de eerste periode, doordat het tegen Hoeven niet verder dan 0-0 kwam, waar een overwinning genoeg was voor een zekere plaats in de nacompetitie. En over de tweede periode is met een overwinning en een nederlaag nog helemaal niets te zeggen. Wat wel te zien is, dat er een groep staat die knokt voor elkaar en iedere week bereid is te strijden voor de punten. Ook hebben weer een groot aantal jonge jongens veel speelminuten mogen maken. En haken zij prima aan bij het niveau, waardoor de concurrentie toeneemt en basisplaatsen niet vanzelfsprekend zijn.Vanuit de supporters klinken positieve geluiden over de inzet waarmee gespeeld wordt.

Al op 19 januari wordt de competitie hervat met een inhaalwedstrijd tegen MOC’17. De wedstrijd tegen STEEN wordt pas na carnaval op 1 maart ingehaald.