Vooruitblik op donderdag

maandag 11 december 2023, 18:00

Kruisland – Zundert: clash der culturen

Let op de wedstrijd is verzet naar donderdag 14 december, aftrap 20.00 uur

Omdat BN De Stem voor het treffen tussen RBC en de buren van Moerse Boys al de clash der culturen als kop had gebruikt, hebben we gezocht naar een andere kop. Toch was de clash der culturen de kop die de lading het beste dekt. En anders kom je tegenwoordig uit bij de Reus en Klein Duimpje of David tegen Goliath. Want Kruisland heeft een enorme sportieve stap gezet de afgelopen jaren.

Na een lange historie waarin Kruisland afwisselend in de toenmalige onderafdeling en later vierde, vijfde en zesde klasse bivakkeerde, heeft het een enorme stap gezet op het sportieve vlak. Het investeren in kwalitatief uitstekende spelers heeft z’n vruchten afgeworpen. Rond de eeuwwisseling speelde het zesde klasse. Toen die opgedoekt werd, vervolgde een verblijf in de kelder van de vijfde klasse. Zeven seizoen eindigde het tussen de 10de en 13de plaats in deze competitie. Vanaf 2008-2009 ging het hard. Via vijf promoties in 14 jaar werd de voetbalpiramide in recordtempo beklommen. Zonder de Corona jaren was dit wellicht nog sneller gegaan.

De laatste twee seizoen promoveerde het, waardoor het nu in de vierde divisie uitkomt. Drie niveaus onder het echte betaalde voetbal. Niemand van de Kruislanders had dit in 2007-2008 kunnen dromen, toen het seizoen op de 13de plaats in de vijfde klasse werd afgesloten. Het verblijf in de vierde divisie is tot op heden geen onverdeeld succes. Toch is de ploeg zeer competitief. Op 1 of 2 grotere nederlagen na, zijn de uitslagen zeer klein. Vijf keer was de marge 1 treffer, driemaal twee treffers. Tot op heden werd er viermaal gelijk gespeeld en eenmaal gewonnen. Het zal lastig worden, maar de veilige plekken zijn nog steeds in het zicht.

In 2015-2016 stonden beide teams nog tegenover elkaar in de derde klasse. Kruisland werd kampioen, Zundert promoveerde via de nacompetitie. Beide ploegen wonnen de thuiswedstrijd. Het seizoen erop in de tweede klasse, won Kruisland weer de thuiswedstrijd, terwijl het 1 punt in Zundert veroverde. Het jaar daarop draaide Kruisland wat minder. Zundert speelde thuis weer gelijk en won met 0-2 in Kruisland. In 2018-2019 kwamen de ploegen voor het laatst in competitieverband tegen elkaar in actie. In Zundert werd het voor de derde keer 1-1, in Kruisland verloor Zundert met 5-1. Zundert degradeerde dit jaar. Kruisland heeft sindsdien dus grote stappen gemaakt.

Zundert en Kruisland komen nu dus elkaar tegen in de beker. Het lijkt of beide ploegen wel iets anders aan het hoofd hebben om zich druk over te maken. Kruisland moet punten gaan sprokkelen en Zundert moet na de winterstop proberen de koppositie terug te veroveren. Hoe serieus de teams de beker nemen is niet helemaal duidelijk. Natuurlijk zullen zowel Kruisland als Zundert de huid duur verkopen. En is het sterke Kruisland de huizenhoge favoriet, maar dat kan mogelijk weer oerkrachten losmaken bij Zundert. Want bekerwedstrijden, zijn wedstrijden op zich. En voor allebei is dit het laatste duel voor de winterstop. Op 21 januari hervat Kruisland tegen Wittenhorst en Zundert tegen Breskens. Wie dit doet terwijl het ook nog in de beker zit, zal donderdag duidelijk worden. Kruisland maakte vandaag bekend dat ex-prof Gerard de Nooijer na de winterstop voor de groep staat. Die lopen we dus helaas nog even mis. De aftrap is op sportpark ’t Hoogje, ’t Hoogje 1 in Kruisland. HUP ZUNDERT!