Vooruitblik op zondag

vrijdag 6 mei 2022, 18:00

UVV’40 – Zundert

In de voorbeschouwing op de thuiswedstrijd tegen UVV’40 stelde we ons de vraag hoe het kon dat UVV’40 met zo’n grote vereniging en zoveel hoog spelende jeugdteams, toch niet verder kwam dat een marginale rol in de derde klasse. Het antwoord lijkt op zaterdag te liggen. Meer specifiek de relatief nieuwe vorm O23. Een competitie met teams in de leeftijd onder de drieëntwintig jaar. Zeg meer het verlengde van “de A jeugd / JO19”.

En hier heeft UVV’40 maar liefst drie teams. Die ook nog eens op een behoorlijk niveau uitkomen. Twee teams in de eerste klasse en het hoogste team zelf op divisie niveau, waar ze ook goed meedraaien. Zie hier, de complexe en veranderende beleving in het amateurvoetbal. Als vereniging heb je hier gewoon mee te maken.

UVV’40 1 lijkt vrij van degradatiezorgen, hoewel een paar puntjes nog wel welkom zijn. Met 10 punten in thuiswedstrijden en 10 punten in uitwedstrijden is de club mooi in balans. In de laatste 6 wedstrijden werd alleen uit bij VVR gewonnen, verder leverde deze reeks 5 nederlagen op. Van echte topvorm is dus geen sprake in Ulvenhout.

Dan ons eigen v.v. Zundert. In april werd de knappe inhaalrace bruut onderbroken. Na negen wedstrijden zonder nederlaag, werden er in april slechts vier punten uit 4 wedstrijden behaald. Hopelijk is de meimaand ons gunstiger gestemd. Dit is ook de maand dat de prijzen verdeeld worden. De start is nog aarzelend met een overwinning op DSE en een teleurstellend gelijkspel tegen VVR.

Na de wedstrijd tegen UVV’40 krijgt Zundert de gehele top drie als tegenstander. Maar over de wedstrijd heen kijken heeft geen zin. Zonder overwinning op UVV’40 al helemaal niet. Dus Zundert zal met veel strijd het duel met UVV’40 in moeten gaan. En de tegenstander zeker niet onderschatten. De 27 treffers van UVV’40 zijn passend bij de tiende positie op de ranglijst. De 49 tegentreffers geven aan dat de defensie de achilleshiel van de ploeg is. Alleen de doelman van Sprundel moest vaker de bal uit het net vissen. Het zou dus verstandig zijn van Zundert om van de eigen kracht uit te gaan en de aanval te zoeken.

Dit zal wel met beleid moeten, want de laatste cleansheet van de roodzwarten stamt ook al weer van 27 maart, toen Schijf met 3-0 opzij werd gezet. En dan clichématig van wedstrijd naar wedstrijd kijken wat er nog mogelijk is. Zundert treft dan nog de hele top drie, maar eigenlijk spelen alle teams uit de top zes nog onderlinge duels. En deze hele top zes maakt nog kans op plaatsen 2 en 3, die mogelijk recht geven op de nacompetitie.

Maar het begint allemaal met de eerstvolgende wedstrijd en die is tegen UVV’40. Succes mannen. HUP ZUNDERT!