Vooruitblik op zondag

donderdag 22 september 2022, 18:00

Start van de Zes Zeeuwse Weken!

De competitie gaat zondag echt van start. Er is best veel veranderd. Hontenisse en buurman Wernhout zijn nieuw in de derde klasse A. Victoria’03 (gepromoveerd), VVR, UVV’40 en Sprundel (allen gedegradeerd) zijn er niet meer bij. Dat betekent dat we van 14 terug naar 12 deelnemers in de derde klasse A gaan.

Zes teams uit Zeeuws Vlaanderen en zes uit Brabant. Het lot heeft bepaald dat we eerst zesmaal tegen de opponenten uit Zeeuw Vlaanderen spelen en dan de 5 wedstrijden tegen de Brabantse teams. En vervolgens in de terugronde exact zo.

Er zijn dus minder teams en daarbij is er ook een verzwaarde degradatieregel ingesteld. Om de voetbalpiramide te verstevigen is een versnelde degradatieregeling nodig om tot voldoende 5e klassen te komen. Landelijk verdwijnen er 11 derde klassen, 3 vierde klassen en worden er 19 extra vijfde klassen geformeerd. En ook hoger in de piramide leidt dit tot afslanking.

Voor Zundert dat ambities heeft om te strijden voor promotie naar de tweede klasse zal het extra moeilijk worden, maar die sportieve uitdaging nemen we aan. Op basis van vorig seizoen zijn Terneuzen, Groen Wit en HVV’24 de favorieten. Zij eindigde namelijk achter kampioen Victoria’03 op de plaatsen 2,3 en 4.

Tegenstander STEEN werd elfde. Met een overwinning op Zundert ontliep het op de laatste speeldag de nacompetitie tegen degradatie. Sterker nog door de zege werd het periodekampioen en mocht het de nacompetitie voor promotie naar de tweede klasse in. Als slechts geklasseerde periodekampioen ging het in de eerste ronde kansloos met 7-1 onderuit tegen Gilze. Wellicht lag dit aan het feesten na de wedstrijd tegen Zundert, want de mannen uit Sint Jansteen liet zien wel een feestje te kunnen bouwen.

STEEN is in de beker verder gegaan waar het in de competitie vorig jaar geëindigd is, namelijk met winnen. Odio (0-1), Grenswachters (3-0) en HVV’24 (1-2) werden alle drie verslagen, zodat STEEN door gaat in de beker. Vorig jaar moest STEEN in de competitie vijf wedstrijden wachten op het eerste puntje, na vier nederlagen. Dat puntje werd behaald tegen…. Zundert.

Kortom de recente historie biedt weinig aanknopingspunten. Liever denken we terug aan zondag 4 oktober toen Zundert met een 1-3 overwinning vertrok uit Sint Jansteen. Over Zundert is het nog lastig oordelen. Het gevoel in het team is goed. Het komt er qua resultaat nog niet altijd uit, maar bij vlagen heeft het jonge team laten zien goed voor de dag te kunnen komen. Vooral de oefenwedstrijden tegen hoger opererende tegenstanders als Rood Wit en Rijen waren voetballend uitstekend. Ook tegen het net gedegradeerde Bavel kwam Zundert goed voor de dag.

Zundert heeft wat pech met blessures. Natuurlijk zullen meer ploegen hier last van hebben, maar bij Zundert vallen vooral de (centrale) verdedigers uit. Hierdoor is er veel gewisseld in de laatste linie, want ten koste gaat van automatismen en waardoor het steeds wat onwennig is.

Zundert scoorde veelvuldig in de aanloop naar de competitie, maar moest ook veel treffers incasseren. Afgelopen week in Achtmaal werd voor het eerst de nul gehouden. Laat dat een begin van een langere reeks met “clean sheets” zijn. Hoewel éénmaal meer scoren dan de tegenstander natuurlijk ook altijd goed is.

STEEN lijkt de ploeg in vorm, speelt thuis en won de laatste confrontatie met Zundert. Dus van onderschatting mag nooit sprake zijn. Als Zundert met de inzet van de laatste weken speelt en met deur op slot de aanval zoekt, moet een goede start van de competitie mogelijk zijn. HUP ZUNDERT!