Vooruitblik op zondag

donderdag 13 oktober 2022, 18:00

Zundert - Hontenisse: een primeur

In de archieven is geen historie tussen Zundert en Hontenisse terug te vinden. Dit is dus de voetbalversie van “First Dates”. En dat terwijl we niet echt kunnen spreken van twee jonkies. Zundert vierde afgelopen jaar het 90-jarig bestaan, terwijl Hontenisse op 1 november 95 kaarsjes mag gaan uitblazen.

Oud maar zeker niet versleten. Na een rondje op de website en Facebookpagina van Hontenisse ontstaat gelijk sympathie voor deze vereniging. De kampioensfoto voor de branding van de zee is jaloersmakend. De jeugd heeft Hontenisse sinds 2020 met SDO’63 uit Lamswaarde samengebracht onder de naam Samenwerkende Jeugd Organisatie HSVC'20. Dus ook de toekomst lijkt gewaarborgd.

Hontenisse is vorig jaar op magistrale wijze gepromoveerd. In 28 wedstrijden werden precies 100 doelpunten gemaakt, terwijl de doelman maar 14 keer de gang naar het net moest maken. Met 8 punten voorsprong op RIA W en 20 op nummer drie Sluis was het al vroeg duidelijk dat Hontenisse zou promoveren. Slechts 1 nederlaag en 2 remises verbleekten tegen de 25 overwinningen.

Hontenisse lijkt de sterke defensie van vorig jaar meegenomen te hebben naar de derde klasse. Het kreeg in de eerste drie wedstrijden nog maar twee doelpunten te incasseren. De aanvallende kracht van afgelopen seizoen komt er met ook twee treffers nog niet helemaal uit. Na een knappe 0-1 nederlaag tegen titelfavoriet Terneuzen, werd Hoeven op 0-0 gehouden. Vorige week werd door een doelpunt in de laatste minuut DSE met 2-1 verslagen. Meer dan verdiend volgens trainer Veli Eryürük in de PZC, terwijl de Facebook verslaggever schreef, dat een gelijkspel verdiend geweest was. Hoe dan ook. Een mooi resultaat.

Dan ons eigen v.v. Zundert. Ineens staan we gewoon aan kop. Thomas heeft z’n doel nu 270 minuten schoon gehouden. En met zeven punten voert het de ranglijst aan voor de rest van de top 5 van vorig jaar, zonder natuurlijk kampioen Victoria’03.

Trainer Jan Herijgers heeft ondanks de vele blessures in de achterhoede vastgehouden aan z’n visie voor v.v. Zundert. Namelijk het initiatief nemen, druk naar voor zetten en zorgen dat de tegenstander geen tijd krijgt om te voetballen. Vorige week in Hulst tegen een sterke ploeg gaf Zundert nauwelijks iets weg en creëerde het genoeg kansen. Het voetbal is ook leuk om naar te kijken. De aanval blijkt ook nu de beste verdediging.

Met Zundert en Hontenisse zijn ook de twee teams met de minste tegendoelpunten genoemd. Dit hoeft niet perse een saaie wedstrijd te worden. Zundert is na Terneuzen ook de meest productieve ploeg tot op heden. Hopelijk kan de reeks zonder tegentreffers verlengd worden. HUP ZUNDERT!