Vooruitblik op zondag

donderdag 17 november 2022, 18:00

Zundert - DSE: Onvoorstelbaar onvoorspelbaar

Voorbeschouwingen op voetbalwedstrijden zijn er talloos. Soms snijden ze hout, soms bevatten ze een opeenstapeling van heerlijke voetbalclichés. U kent ze wel, “de bal is rond”, “het blijft elf tegen elf”, “het is belangrijk het eerste doelpunt te maken”, enfin, u zult het rijtje zelf vast aan kunnen vullen.

En toch ontkom ik hier niet aan bij Zundert – DSE. De Sportvriend Etten-Leur is waar DSE voor staat. DSE is de laatste jaren die rare onvoorspelbare vriend die de meest vreemde capriolen uithaalt. Vorig jaar speelde het maar driemaal gelijk (slechts twee ploegen hadden minder remises), het won elf keer en het stond twaalf maal aan de verkeerde kant van de score. Het is vaak alles of niet met de blauwwitten.

Met 57 doelpunten was het erg productief voor een middenmoter. De 51 tegendoelpunten waren ook niet passend bij een ploeg die keurig het linkerrijtje finishte. En dat is DSE. Zelfs binnen een wedstrijd kan de ploeg een grillige prestatiecurve tonen. Degene die vorig jaar afgereisd zijn naar Etten-Leur snappen nog steeds niet dat het bij rust nog geen 0-5 was. DSE kwam uitermate zwak voor de dag. Dat het uiteindelijk 2-2 werd en Zundert zich daarbij in de handen mocht wrijven is tekenend. Als DSE en dan met name het aanvallende deel het op de heupen krijgt, dan is alles mogelijk.

Ook dit jaar laat DSE een vergelijkbaar beeld zien. Philippine veroverde de enige drie punten tot op heden tegen DSE, terwijl de 1-2 overwinning bij Terneuzen weer een stunt van jewelste mag worden genoemd. Vandaar onvoorstelbaar onvoorspelbaar.

En dan ons eigen Zundert. In Hoeven liep het een doffe dreun op. De 5-0 nederlaag kwam hard aan. De doorgaans zo stabiele defensie, die nog maar 2 treffers moest slikken in vijf, bijna zes, wedstrijden, moest maar liefst vijfmaal de gang naar het net maken. Maar ook het uitvallen van Siemen deed zich voelen. Na het wegvallen van veel beoogde basisspelers, was dit er één te veel. Nadat in de voorhoede met Tim, Tim, Lars en Rob de creativiteit al een deuk had gekregen, was Siemen de man die het verschil zou kunnen maken met individuele acties.

Aan de inzet van de vervangers ligt het zeker niet. Maar met zoveel afwezigen in alle linies, wordt ervaring en stabiliteit node gemist. Toch staat er nog steeds een ploeg die met een goede discipline, veel inzet en toch ook wel voetballend vermogen de punten in eigen huis moet kunnen houden. En het is een ideale leerschool voor de jeugd- en andere talentvolle spelers om zich te laten zien op het hoogste niveau binnen de vereniging.

Met positieve steun van de supportersschare moeten deze mannen de kleuren van v.v. Zundert  verdedigen en de punten in Zundert houden. HUP ZUNDERT!