Vooruitblik op zondag

donderdag 15 december 2022, 18:00

Voor 10 minuten terug naar Clinge.

Aanstaande zondag gaat Zundert voor 10 minuten terug naar Clinge om het restant van de eerder gespeelde wedstrijd uit te spelen. We hervatten in de 86e minuut en krijgen nog 6 minuten blessuretijd. De warming-up zal waarschijnlijk langer in beslag nemen dan de officiële speeltijd.

Inderdaad zes minuten blessuretijd. Want we nemen u even mee terug in de tijd. Naar zondag 30 oktober op precies te zijn. We verloren op die dag Wim met een kruisbandblessure voor de rest van het seizoen. Tjeu voetbalt nog steeds met een masker en ook Mike speelde het duel met een bebloed hoofd uit. Allemaal na hardhandig kennis te hebben gemaakt met spelers van Clinge.

Na een aantal verplichte wissels, wisselde Zundert nog op een vierde moment buiten de rust. Namelijk toen Olivier met een hoofdblessure ook niet verantwoord verder kon. In het betaald voetbal mag je na een hoofdblessure een extra wisselmoment gebruiken. In het amateur voetbal nog niet. En hier ging Zundert in de fout. De ook nog geblesseerde Frenk kwam voor 10 minuten Olivier aflossen. Het stond op dat moment 1-0 en zo eindigde het ook. Drie punten gewonnen en een aantal spelers verloren leek de conclusie.

Maar enige dagen later bleek dat Clinge het wisselmoment aangekaart had bij de KNVB. En dat de KNVB oordeelde dat Zundert fout zat en het restant opnieuw moet afwerken vanaf het moment dat de wissel niet doorgevoerd had mogen worden. We hadden gehoopt op begrip vanuit de KNVB of enige clementie vanuit Clinge gezien het verloop van de wedstrijd, maar de uitkomst was voor 10 minuten terug naar Zeeuws – Vlaanderen op de dag van de WK finale. En we kunnen niemand de schuld geven. Het lag niet aan de scheidsrechter, niet aan Clinge en niet aan de KNVB, maar aan onszelf. In de regels staat duidelijk dat iedere ploeg zelf verantwoordelijk is voor het bekend zijn met de regels. En dat waren we op dat moment dus niet.

Dan komt het volgende. Hoe ga je dit aanpakken als team. Mooi lesmateriaal voor de trainerscursus of aan de bar in de kantine. Ga je de voorsprong verdedigen, de bus parkeren en alles wegroeien? Of is de aanval de beste verdediging en probeer je vanuit balbezit juist de 2-0 te maken? Echt lastig. Voor beide opties valt iets te zeggen. 10 minuten is kort, maar we hebben ook weer tijdens het WK gezien dat er veel kan gebeuren in 10 minuten.

Clinge heeft intussen drie punten bij elkaar gesprokkeld. Uit bij HVV’24 werd gelijkgespeeld en in Clinge konden zowel Hoeven als koploper Groen Wit niet winnen. Beide wedstrijden werden met 1-1 afgesloten. Clinge kan dus bij een overwinning op Zundert het puntenaantal verdubbelen. Het zal dus vermoedelijk 10 minuten gaan stormen richting het doel van Thomas. Het is sowieso stormachtig bij Clinge, vorige week donderdag besloot trainer Mario de Fouw per direct te vertrekken. Het schokeffect was zondag in de verloren thuiswedstrijd tegen Hontenisse nog niet zichtbaar, 2-5.

Zundert won driemaal sinds het vorige bezoek aan Clinge. Maar verloor ook driemaal. Het is dus met wisselend succes verlopen sinds 30 oktober, toen het nog ongeslagen was. Met 12 doelpunten valt de productie van Clinge niet eens tegen. Schijf op plaats vier scoorde bijvoorbeeld maar twee keer meer. De 34 doelpunten die het moest incasseren vertellen meer over de laatste plaats in de tussenstand.  Zundert is met 19 treffers niet bijster schotvaardig, maar kan leunen op een sterke achterhoede die 14 doelpunten moest incasseren. Hiervan vielen er negen tegen Hoeven en Wernhout. Al vier van de tien gespeelde wedstrijden hield Zundert een “clean sheet”.

Dus hopelijk kunnen onze mannen de 1-0 voorsprong over de streep trekken. Dit zou een sprong op de ranglijst tot gevolg hebben. De vijfde plaats kan dan worden ingewisseld voor plaats twee. Wel op eerbiedige afstand van koploper Groen Wit, dat maar liefst 8 punten voorsprong op de huidige nummer 2, Wernhout heeft.

Kortom, een raar gegeven, een bijzondere situatie. Dit is wel in goede handen bij trainer Jan Hereijgers en z’n mannen. Mogelijk is de normaal massaal aanwezige support minder vertegenwoordigt voor 10 minuten Clinge. Steek dan thuis maar een kaarsje aan en roep hard: HUP ZUNDERT!