Vooruitblik op zondag

donderdag 9 februari 2023, 18:00

Philippine – Zundert

Vorig seizoen was er het gedoe over de verwisseling van de uit- en thuiswedstrijd. Niet tussen beide verenigingen overigens. Dit jaar is het veel overzichtelijker. Uit is in Philippine en thuis was in Zundert. Thuis won Zundert overtuigend met 5-0. Na een moeizame eerste uur, werd in het laatste half uur ruim afstand genomen.

Philippine kreeg al 37 treffers tegen dit seizoen. Ook voorgaande jaren liep de teller vaak hoog op. Zo waren dat er 53 vorig seizoen en ook in de twee afgebroken Corona jaren was de gang naar het net al vaak gemaakt door de dienstdoende keeper. Hier stonden echter altijd veel zelf gemaakte doelpunten tegenover. Vorig seizoen nog was Philippine met 40 doelpunten de meest productieve vereniging van het rechterrijtje. Dit jaar kon er in 12 wedstrijden nog maar 8 keer gejuicht worden.

De laatste treffers stammen van donderdag 8 december, toen in Clinge tweemaal werd gescoord en zo de eerste uitoverwinning werd behaald. Thuis werd alleen op 25 september tijdens de seizoenopening tegen DSE de volle buit behaald. Met 1-0 trokken de mannen uit de Mosselstad aan het langste eind.

V.V. Philippine is opgericht in 1955 en speelde hoofdzakelijk in de vierde en vijfde klasse. Sinds de promotie in 2012-2013 komt het echter bijna onafgebroken in de derde klasse uit. Een knappe prestatie van deze kleine vereniging. Philippine is klein, maar slim en zocht samenwerking met andere verenigingen.

In 2014-1015 startte de samenwerking voor de jeugd met HSV Hoek, die later onder de naam SJO HPC’16 zouden gaan uitkomen. Intussen hebben zich nog meer buren aangesloten. Hierdoor is ST SJO HPC’16 / Biervliet / Hoofdplaat JO10-2 bijvoorbeeld één van de samengestelde teams. Een lange naam om op een sjaaltje te laten drukken, maar wel goed voor het spelplezier in de regio. Intussen zijn er 15 teams die in een samenstelling onder deze naam uitkomen.

Terug naar de wedstrijd van zondag.  Philippine staat op een degradatieplaats en zelfs helemaal onderaan in de periodestand. De periodestand waar Zundert koploper is. Een A-B-C-tje hoor ik u denken. Maar ik roep even de uitslag van Groen Wit – Clinge van afgelopen week in herinnering. Ook toen lichtte de nummer laatst de koploper een pootje. En de reputatie van Zundert tegen staartteams in niet florissant. Philippine is ondanks de improductiviteit op eigen veld altijd een lastige tegenstander. Naast de 1-7 nederlaag tegen Terneuzen, behaalden de Groenroden twee nipte 1-2 nederlagen, een 0-0 en een overwinning met 1-0 tegen DSE dus.

Wat we van deze editie, Philippine - Zundert kunnen verwachten, dat weten we niet. Wel weten we dat we op een net verzorgd sportpark Bermpje zullen worden ontvangen, want de dag voor de wedstrijd staat volgens de website de Klusdag gepland. En natuurlijk altijd heel veel strijd.

Zundert en Philippine hebben geen rijke historie aan onderlinge duels. In Philippine kwamen beide ploegen nog maar twee keer in actie in de recente geschiedenis. Vorig jaar een 1-1 gelijkspel en daarvoor een 1-0 nederlaag. Een bezoek aan Philippine bracht Zundert nog geen overwinning. Tijd om hier verandering in te brengen. Maar makkelijk zal het niet worden. Dus laten we achter onze mannen gaan staan! HUP ZUNDERT!