Vooruitblik op zondag

donderdag 9 maart 2023, 18:00

Hontenisse – Zundert, op zoek naar aanknopingspunten.

In aanloop naar een wedstrijd ben je als speler, trainer en supporter altijd op zoek naar aanknopingspunten. Waarom gaat het aanstaande zondag wel lukken? Waar liggen de kansen, waar liggen de sterke punten van de tegenstander. Hoe staat het met blessures, schorsingen en de vorm?

Zundert heeft net twee nederlagen moeten incasseren, terwijl Hontenisse tijdens de laatste vijf wedstrijden maar liefst viermaal aan de verkeerde kant van de score stond. Alleen tegen hekkensluiter Clinge werd op 11 december nog een keer gewonnen. De laatste overwinning is dus een kwart jaar geleden. De klad is er sowieso een beetje ingekomen bij de tegenstander van aankomende zondag.

Sinds 1974-1975 komt Hontenisse voornamelijk in de vierde klasse uit. Viermaal promoveerde het in die periode van bijna 50 jaar. Driemaal degradeerde het binnen een jaar. En dit seizoen doet men dus de vierde poging om net als in de roemruchte jaren ’50, ’60 en begin ’70 meerdere seizoenen aaneengesloten op het niveau van de derde klasse uit te komen. De start was veelbelovend. In de eerste periode (de eerste acht wedstrijden) werden knap 12 punten verzameld. In de tweede periode die aanstaande zondag eindigt werden in 6 wedstrijden tot op heden maar drie punten behaald. In de eerder gememoreerde uitwedstrijd tegen hekkensluiter Clinge. Toch in Hontenisse geen makkelijke tegenstander voor v.v. Zundert. In de thuiswedstrijd halverwege oktober kon Zundert door een laat eigen doelpunt van Hontenisse een nederlaag voorkomen. Kortom de opdracht is pittiger dan  je op papier zou vermoeden.

Van de 84 gespeelde wedstrijden eindigden deze competitie maar 14 wedstrijden in een gelijkspel. 70 keer kwam er een winnaar uit de bus. Het is dus wel een beetje alles of niets. Maar als dat te vaak voorkomt zoals bij Zundert, dan dreigt nog steeds een vegetarisch seizoen, vlees noch vis. De verdediging komt met 20 tegentreffers nog redelijk uit de bus, de aanval stelt met 23 goals wel wat teleur. Al zegt dat ook niet alles. De minimalisten uit Schijf staan met slechts 18 treffers knap derde.

Wat kan Hontenisse hier tegenover zetten? Met 26 tegentreffers is de defensie redelijk op orde. De 15 zelf gescoorde doelpunten zijn duidelijk de bottleneck. Alleen Philippine, dat nu op stoom is, scoorde minder vaak. Hontenisse haalde 9 punten buitenshuis en maar 6 op het eigen sportpark ’t Prinsebos. De laatste thuiszege en thuisdoelpunten stammen van 13 november toen van Steen met 2-0 werd gewonnen.

Hontenisse staat momenteel op de gevreesde 9de plaats. Nummer 11 en 12 degraderen rechtstreeks, nummer 9 én 10 spelen play-off voor lijfsbehoud. Met een overwinning kan Zundert een grotere marge opbouwen richting deze hatelijk positie. Hontenisse daarentegen zal er alles aan doen om aansluiting te krijgen bij Wernhout, dat op de laatste veilige plaats staat.

Kortom een wedstrijd met grote belangen voor een relaxt einde van het seizoen waarin de blik naar boven gericht kan worden in plaats van naar onder. Het is aan de mannen van trainer Jan Hereijgers om weer wat kleur op de wangen te krijgen en zelfs weer een plaatsje te klimmen op de ranglijst. HUP ZUNDERT!