Vooruitblik op zondag

donderdag 23 maart 2023, 18:00

Terneuzen – Zundert: alleen de clubkleuren zijn gelijk.

Een duel tussen twee teams in roodzwart, met meer verschillen dan overeenkomsten. Voor Terneuzen stond al voor het seizoen vast dat dit het laatste jaar in de derde klasse A op zondag is. De ploeg maakt namelijk de overstap richting het zaterdagvoetbal. Het liefst doet men dat op tweede klasse niveau. En daar is het hard naar op weg.

Waar Zundert een vrije val heeft ingezet, heeft Terneuzen juist de weg omhoog ingezet. Wat heet, het is sinds twee weken de trotse koploper. Vorige week werd die status uitgebouwd. Zelf won het overtuigend met 0-3 bij DSE, terwijl de nummers 2 tot en met 5 gelijk speelden. En nummer 6, Zundert, zelfs verloor. Een topweekend voor Terneuzen dus. En dat zou het komende zondag nog wel eens over willen doen. Zundert wil afgelopen zondag juist zo snel mogelijk vergeten. Natuurlijk helpt het groot aantal afwezige spelers niet mee, maar een nederlaag tegen Clinge was ook met de aanwezige spelers niet nodig geweest.

Terneuzen won 4 van de laatste 5 wedstrijden. Alleen tegen Groen Wit moest men een puntendeling toestaan. De koploper won nog geen periodetitel. In de eerste reeks werd het derde en in de tweede serie tweede. In de derde en laatste periode gaat het nu na 1 wedstrijd wel aan kop. Terneuzen mag dus met recht de ploeg in vorm genoemd worden. De bespelers van sportpark de Vliegende Hollander zijn “on fire”.

Rond de eeuwwisseling speelde Terneuzen nog eerste klasse en zelfs Hoofdklasse, waar het in het seizoen 2002-2003 nog de beste prestatie uit de clubgeschiedenis neerzette, door op de achtste plaats te eindigen. Dit was op dat moment het hoogste amateurniveau, net onder de Eerste Divisie. Terneuzen behoort dus tot de grote namen uit het amateurvoetbal.

Met 48 treffers is het dit seizoen na Groen Wit de productiefste ploeg. De defensie kreeg met 16 treffers de minste doelpunten te incasseren. Het is dus lastig om zwakke punten te vinden bij de tegenstander van komende zondag. Als we dan toch iets moeten noemen is het, het opvallende gegeven dat er al drie thuiswedstrijden werden verloren. En ook nog een keer gelijkgespeeld. Terneuzen heeft de meeste punten dus in eigen huis verloren.

En Zundert heeft natuurlijk de reputatie te struikelen over laagvliegers en te stunten tegen topteams. Dus laten we ons daar maar aan vast houden.

Vorig jaar won Zundert in Terneuzen en Terneuzen in Zundert. Omdat Terneuzen eerder dit seizoen in Zundert won, is Zundert nu weer aan de beurt. HUP ZUNDERT!