Vooruitblik op zondag

donderdag 13 april 2023, 18:00

Zundert – DSE: Beslissend voor focus slotfase competitie.

O, o, o, Zundert. Wat heb je het seizoen ingewikkeld gemaakt. Na 18 wedstrijden op een zesde plaats. Waarbij nog steeds met schrik naar beneden gekeken moet worden door de versterkte degradatieregeling. Maar waarbij met een goede reeks play-off voor promotie ook nog steeds reëel is.

Daarom volgt er weer een wedstrijd waarbij alle clichés in de voorbeschouwing passen. Aanhaken of afhaken, do-or-die, zes punten wedstrijd en mijn persoonlijke favoriet “de wedstrijd van het jaar”. Gemiddeld speel je die een keer of 4-5 per seizoen, maar het bekt zo lekker.

Hoe zit dit dan? Als Zundert verliest van DSE, is het gat met de nacompetitieplaatsen vier punten. Dat is toch tricky met nog 3 wedstrijden te spelen. Maar mocht Zundert winnen, dan is de vierde plaats weer in zicht. De vierde plaats gaat mogelijk, let wel mogelijk, recht geven op de play-off. Dan moeten de drie periodekampioen wel 1,2 en 3 worden, maar dat behoort tot de mogelijkheden. Kortom de derde klasse A in Zuid 1 is een paradijs voor de cijferfetisjisten.

Dan de tegenstander van zondag, DSE. De Sportvriend Etten-Leur trapt haar thuiswedstrijden altijd al om 14.00 uur af. Dus zorg dat je op tijd bent. DSE is een beetje een alles of niets team. Slecht tweemaal werden de punten gedeeld. 6 overwinningen en 10 nederlagen laten zien dat het alle kanten uit kan met de blauwwitten.

Op 27 november werd voor het laatst gelijk gespeeld. Uit de negen opvolgende duels kwam een winnaar. Viermaal was dit DSE en vijfmaal de tegenstander. Zowel uit- als thuis werd driemaal gewonnen, thuis vielen daarnaast ook de twee remises, zodat de balans positief uitslaat naar de thuisduels. Het doelsaldo met 26-38 is minder spectaculair dan voorgaande jaren, toen de ploeg heel makkelijk het net wist te vinden. De productie stokte toen pas bij 57 treffers. Met ook 51 tegendoelpunten was het seizoen 2021-2022 dus een stuk spectaculairder dan de huidige jaargang.

Sinds de bekendmaking op 3 februari van de nieuwe trainer voor volgend seizoen, Bas Liebregts, won het vier keer en verloor het alleen nog maar van de top 3. DSE staat nog maar 1 punt achter op een veilige positie. Het eindigde in de eerste periode op plaats 9, de tweede periode op plaats 8 en staat nu in de tussenstand van de laatste periode op plaats 10. Net als Zundert haalde het drie punten uit de laatste drie duels.

In de voorbeschouwing van de thuiswedstrijd tegen Hoeven voorspelde ik, dat de maker van de eerste treffer, de wedstrijd zou gaan winnen. En aan deze voorspelling durf ik me nog wel een keer te wagen. Sterker nog in de vier verloren thuisduels kwam DSE geen enkel keer tot scoren. Hopelijk kan Zundert na winst op Hoeven wederom een directe concurrent op achterstand zetten en hiermee definitief een einde maken aan een slechte periode. Zundert won de thuiswedstrijd met 4-2. Vorige jaar won het ook het thuisduel. 3-1 was de eindstand. Uit werd het na een fantastische eerste helft en een 0-2 ruststand, nog ietwat gelukkig 2-2.

De uitspraak van KNVB topman Lokhorst: “We moeten alles zetten op het feit dat we vanaf nu alles moeten winnen”, is meer waar dan ooit. Om af te sluiten met nog twee clichés, vanaf nu af aan speelt Zundert nog 4 finales. En we moeten het van wedstrijd-tot-wedstrijd bekijken. Een uitspraak gaat gelukkig nooit vervelen. HUP ZUNDERT!