Vooruitblik op zondag

donderdag 20 april 2023, 18:00

Groen Wit – Zundert: net op tijd terug in vorm?

Na 6 wedstrijden zonder overwinning won Groen Wit de laatste twee duels weer. Voor Zundert gaat bijna hetzelfde op. Na 5 wedstrijden zonder overwinning won het van Hoeven en DSE. Wie van beide ploegen gaat er een derde overwinning op rij aan toe voegen?

Na een seizoenstart met 7 overwinningen en 1 gelijkspel voor Groen Wit, leek de ploeg op weg naar een vroeg kampioenschap. Er stond geen maat op de ploeg uit Breda. Totdat het op een zaterdagavond naar Zundert moest. Het WK in Qatar was nog maar net begonnen, zover moeten we terug in de tijd. Groen Wit liet zien dat het terecht op kop stond. Het was heer-en-meester. Het stond vrij snel met 1-0 voor en kreeg kansen op een grotere voorsprong. En toen kreeg het te maken met de magie van sportpark de Wildert. Na een dik uur, ramde Tjeu vanaf eigen helft een bal naar voor, die over de doelman in het doel vloog. En daarna denderde Zundert gesteund door de fanatieke aanhang over de mannen uit Princehage heen. De eerste nederlaag was een feit.

Toch knakte dit Groen Wit niet, de wedstrijden erop werden met 0-5 en 7-3 gewonnen. De ploeg lag nog steeds op titelkoers na de helft van de competitie. Het stond 8 punten voor op nummer 2 Zundert (!) en 9 op de huidige koploper Terneuzen.

Intussen bivakkeert Zundert op plaats 4. Door de twee recente overwinningen kan het weer naar boven kijken. Degradatie of nacompetitie voor lijfsbehoud lijkt afgewend. Zundert moet proberen op de derde of vierde plaats te eindigen achter de periodekampioenen. Maar voorlopig is dat ook niet voldoende omdat Clinge en Wernhout nog strijden om de derde periode. Met Groen Wit, Schijf en Wernhout heeft Zundert nog een pittig programma.

Groen Wit staat na de twee overwinningen op een tweede plaats. Slecht 2 punten achter Terneuzen. Dus 1 misstap van de ploeg uit Zeeuws Vlaanderen en Groen Wit kan de koppositie weer overnemen. Daarbij is een overwinning op Zundert dus essentieel.

Groen Wit vindt over het algemeen eenvoudig het net. Het scoorde deze competitie al 52 keer en is hiermee de op één na productiefste ploeg. De 29 tegentreffers zijn wat veel voor een kampioenskandidaat. Zundert incasseerde tot op heden maar 1 treffer meer. Het gescoord aantal treffers steekt met 31 echter schril af tegen de productie van Groen Wit. Vorig seizoen won Zundert thuis ruim met 4-0 op de openingsdag van de competitie en speelde het uit verdienstelijk met 1-1 gelijk. Ook toen was Groen Wit nog verwikkelt in de strijd om de titel. Het eindigde 5 punten boven Zundert op de tweede plaats, 5 punten achter kampioen Victoria’03. Groen Wit bereikte via Nieuwkuijk en Terneuzen de finale. Daarin verhinderde Gilze Groen Wit de overstap na de tweede klasse.

Twee ploegen met voldoende om voor te spelen. Maar geen druk van het moeten. Hoewel Groen Wit wel heeft aangegeven graag op een hoger niveau te spelen volgend seizoen. Voorlopig maakt het veel indruk in de beker, waarin afgelopen dinsdag de halve finale werd behaald. En deelname aan de KNVB beker komend seizoen werd afgedwongen. Hopelijk zijn de mannen uit Breda vooral op de beker gefocust. Promoveren is leuk, maar voor beide teams geen must. Laten we daarom hopen op een lekkere voetbalmiddag met een open wedstrijd met dezelfde uitkomst als vorige week. HUP ZUNDERT!