Vooruitblik op zondag

donderdag 11 mei 2023, 18:00

Schijf – Zundert: strijd om nacompetitieplaats?

De derde klasse A is een enerverende competitie, waarin 2 wedstrijden voor het einde nog veel plotwendingen verwacht worden. Vooral onderin is het ongemeen spannend. Zeker nu Philippine en Clinge in opmars zijn. Vijf teams gaan onderling uitmaken welke 2 rechtstreeks afdalen naar de vierde klasse en welke 2 dit via de nacompetitie mogen voorkomen. En heel belangrijk wie ontspringt de dans?

Bovenin is het ook nog niet beslist, Terneuzen heeft de beste papieren. Zeker na de overwinning van Zundert op naaste belager Groen Wit drie weken geleden. De strijd om de derde nacompetitieplaats ligt ook nog open. Onder andere Wernhout, Schijf en Zundert maken nog kans. Wernhout zowel via de periodetitel als via de ranglijst. Er zijn zoveel scenario’s mogelijk, dat het te ver gaat om ze allemaal te noemen. Het kan zijn dat Terneuzen kampioen wordt zonder periodetitel en Clinge het degradatiespook verslaat en mag gaan strijden voor promotie, zoals vorig jaar Steen overkwam.

Maar goed Schijf en Zundert moeten vooral naar zichzelf kijken en proberen tweemaal te winnen. De rest heeft men toch niet in eigen hand. Schijf is een lastige tegenstander voor Zundert gebleken de laatste jaren. Vooral in eigen huis slaat de balans door in het voordeel van Schijf. Sinds Schijf in de derde klasse uitkomt won het beide thuisduels. Met 2-1 en 1-0 werd Zundert verslagen.

Schijf is sowieso van de kleine uitslagen. Met 22 gescoorde doelpunten is het op Philippine na de minst productieve ploeg, maar met 22 tegentreffers moest de doelman op koploper Terneuzen na ook het minst aantal keer de gang naar het net maken. Met 44 goals in 20 wedstrijden komen de liefhebbers van spektakel het minst aan hun trekken bij de ploeg uit Schijf. Schijf haalde maar liefst 20 van de 31 punten op sportpark de Zoek.

Na 6 wedstrijden zonder overwinning won Schijf de laatste wedstrijd met 1-0 van Hoeven. Zundert had al eerder de smaak van het winnen weer geproefd. De laatste drie wedstrijden (Hoeven 3-1, DSE 1-0 en Groen Wit 2-0) werden alle gewonnen. En dat terwijl er door het groot aantal blessures regelmatig een beroep op spelers uit Zundert 2 en 3 moest worden gedaan. Het aantal debutanten is dit jaar hoger dan ooit.

Voor aanstaande zondag zal het weer puzzelen worden voor trainer Jan Hereijgers. Nadat hij net voor de winterstop het thuisduel met 2-0 won, zal hij op bezoek bij z’n vorige club graag met drie punten naar huis gaan. Makkelijk zal dit gezien de historie niet worden, maar statisch gezien komt de eerste overwinning van Zundert in Schijf in de derde klasse steeds dichterbij. Misschien aanstaande zondag al? Hoe dan ook: HUP ZUNDERT!