Vooruitblik op zondag

donderdag 18 mei 2023, 18:00

Zundert – Wernhout: sportieve eer en meer

Een duel tussen twee middenmoters die jojoënd door de competitie gegaan zijn. Hoge pieken, diepe dalen. Het verhaal van Zundert kennen we. Geflirt met de koppositie, maar ook de degradatiezone van akelig dichtbij bekeken. De posities in de periodestanden 5, 7 en nu 4 duiden op een stabiel seizoen, maar dat was het door uiteenlopende redenen niet.

Bij Wernhout is dit wellicht nog een tandje extremer.  De posities in de periode liepen met 2, 10 en nu 5 enorm uiteen.  Ook ruime overwinningen als 5-1, 4-0, 4-0 en 4-1 (tegen Zundert) werden afgewisseld met kloppartijen die eindigden in 8-0, 7-3, 5-1 en vorige week 6-1 tegen Groen Wit.

Lastig om hier een logische voorbeschouwing over te schrijven. Het is sowieso een knappe prestatie van Wernhout om het eerste seizoen in de derde klasse zo lekker mee te draaien en zorgeloos de laatst wedstrijden af te kunnen werken. En daarbij werkt Zundert vaak ook nog eens als een rode lap op een stier. Wernhout kan net iets meer tegen de buren uit Zundert. In Wernhout verloor Zundert zoals eerder gememoreerd afgetekend met 4-1. Misschien niet helemaal de afspiegeling van de krachtverhoudingen, maar zeker terecht.

Wernhout is met 38 treffers de productiefste ploeg zonder periodetitel. Het hoogste aantal na de top drie. De 44 tegendoelpunten passen echter bij het profiel van een degradatie kandidaat. Met 9 overwinningen, 9 nederlagen en slechts drie gelijke spelen, was het vaak alles-of-niets bij de ploeg uit Wernhout.

Van de 30 verzamelde punten werden er 20 op het eigen sportpark aan de Diepstraat behaald. Buitenshuis werden op 16 april in Hoeven voor het eerst dit jaar punten behaald. Door de 0-2 overwinning was dit de eerste terugreis met blije gezichten na de puntendeling tegen DSE eind november. Nu ligt het sportpark van Zundert zo dicht tegen Wernhout aan, dat van een uitwedstrijd nauwelijks sprake is. Het duel is een terugkeer op bekende grond voor een aantal Wernhout spelers die in het verleden in het roodzwart speelden.

Voor Zundert is promotie geen must. Sterker nog wellicht is het beter op z’n plaats in de derde klasse. Maar als voetballer ga je voor het hoogste en probeer je altijd te winnen. Het zou mooi zijn om nog een verlenging aan het seizoen te krijgen met een paar leuke wedstrijden met mooi weer.

Maar dan moet eerst de lastige horde, die Wernhout is, genomen worden. In het uitduel zijn we meer dan gewaarschuwd. Alle spelers zullen op en top geconcentreerd moeten zijn en dezelfde werklust als de afgelopen maanden op mat moeten leggen. En dan zullen we iets na 16.15 uur weten of het seizoen erop zit of dat er nog ruimte voor een toetje is. Alle steun en support is dan ook meer dan welkom. Met een DJ, hopelijk een terras is ambiance verzekerd. HUP ZUNDERT!