Vooruitblik op zondag

donderdag 23 november 2023, 18:00

Zundert – SC Gastel: Strijd der roodzwarten

Dit jaar maar twee ploegen met de mooist denkbare kleurcombinatie in het tenue in de derde klasse A. SC Gastel en Zundert komen deze speelronde tegen elkaar in actie. Maar naast de roodzwarte kleurcombinatie zijn er meer zaken waarin beide verenigingen elkaar niet veel ontlopen.

Ook de tweede teams komen tegen elkaar uit in de competitie. En ook hier staan de ploegen op de plaatsen 2 en 3. Waarbij in beide gevallen SC Gastel een wedstrijd minder heeft afgewerkt en dus in het voordeel is. Twee ploegen dus waar de selectieteams meestrijden op de bovenste plaatsen, waarbij SC Gastel steeds de bovenliggende partij is.

SC Gastel komt terug in de derde klasse, na een uitstapje van 1 jaar in de tweede klasse. Hier werd het met meer punten dan wedstrijden nog knap negende. Toch bleken deze vijfentwintig punten niet genoeg om de nacompetitie te ontlopen. Hierin werd de eerste ronde nog overleeft, met een 3-1 zege op RKDVC.  In de tweede ronde bleek VV Nieuwkuijk met 4-3 te sterk en degradeerde SC Gastel weer naar de derde klasse. Dit is ook waar de ploeg de laatste seizoenen hoofdzakelijk bivakkeerde. Na een sterke periode rond de eeuwwisseling waarin het in de tweede en zelfs één jaar in de eerste klasse uitkwam.

Terug naar het heden. We zijn al op 1/3 van de competitie. SC Gastel heeft evenveel punten als Zundert, maar is al een weekend vrij geweest. Het staat nu op één punt van koploper HVV’24. SC Gastel won alle drie de thuiswedstrijden. Op vreemd terrein is het minder overtuigend tot op heden. Naast 2 overwinningen vielen hier ook 2 nederlagen te noteren. Hontenisse en Steen waren te sterk. De uitwedstrijden op Brabantse grond tegen VVR en Schijf werden overigens wel gewonnen. Met 6 tegendoelpunten heeft SC Gastel de minst gepasseerde defensie van de competitie.

Dan Zundert zelf. Het won vorige week in een aloude traditie van de koploper. In Hulst werd HVV’24 verslagen. En dat na een 2-0 achterstand. Zundert liet zien met tegenslag om te kunnen gaan en naast veel inzet te tonen ook goed te kunnen voetballen. Zundert komt wel vaker goed voor de dag tegen hoog genoteerde clubs.

Waarbij in het verleden de productiviteit nog al eens te wensen overliet is Zundert nu de ploeg met het op één na hoogste aantal gescoorde treffers. Dit in combinatie met de stabiele achterhoede die maar één doelpunt meer moest incasseren dan tegenstander SC Gastel, maakt Zundert een gevaarlijke outsider.

Met dezelfde spirit en rust aan de bal als afgelopen weekend in Hulst, zit er misschien wel weer een mooi resultaat tegen een hoger geklasseerde ploeg in. Alle steun en support is welkom. HUP ZUNDERT!