Vooruitblik op zondag

donderdag 7 december 2023, 18:00

Vooruitblik op “vrije” zondag.

“Een vooruitblik op zondag?” hoor ik u denken. v.v. Zundert is vrij dit weekend! Maar als de mannen vrij zijn gaat de afdeling vooruitblikken gewoon verder. Vooruitblikken kent geen zomerstop, winterstop of vrije weekenden, vooruitblikken gaat altijd door. Vooruitblikken is topsport.

En we gaan het niet hebben over wat Menno aanstaande zondag gaat doen, ook niet over de zondag invulling van Tjeu of de wellicht ondeugende plannen van Rob. Nee, we gaan hardcore voorbeschouwen op de mogelijke scenario’s en gunstige of minder gunstige ontwikkelingen voor v.v. Zundert op een “vrije” zondag. Want het circus van de derde klasse A dendert gewoon door.

Dit jaar zijn er 13 ploegen actief in deze liga. Een oneven aantal. Mede hierdoor is de competitie verdeeld in slechts twee periodetitels. De eerste over de eerste seizoenshelft en de tweede over de terugwedstrijden. Zundert treft voor deze periode Breskens (thuis) en VVR (uit) nog. En dan kan de balans opgemaakt worden.

Waar spelen de ploegen voor? De kampioen promoveert naar de tweede klasse. De winnaars van de eerste en tweede periode spelen samen met de hoogst geklasseerde ploeg zonder periode in de nacompetitie voor promotie. Dit doen zij met andere derdeklassers en tweedeklassers die strijden voor lijfsbehoud.

Onderin dalen de laatste twee teams af naar de vierde klasse. En spelen nummer 9, 10 en 11 ook nacompetitie, maar dan om in de derde klasse te blijven.

Kortom er staat veel op het spel. Naast de kampioen en de degradanten spelen er nog 6 ploegen in de play-off. Slechts vier ploegen hebben bij de eindafrekening niets. Dat zal voor sommigen een opluchting zijn, voor andere een bittere pil.

Het staat allemaal nog kort op elkaar. Er is dus nog weinig van te zeggen, hoewel de eerste contouren zich wel aftekenen. Met gemiddeld 3,17 doelpunten per duel valt er voldoende te beleven. Zundert kan na dit weekend nog steeds eerste staan, maar ook zesde. Zo dicht zit het bij elkaar.

Waar adviseren wij onze supporters om te gaan kijken?

Het is een eindje rijden, maar bij Hontenisse – Breskens kun je alvast een indruk krijgen van de tegenstander in de volgende thuiswedstrijd van Zundert, namelijk Breskens. De Bressiaanders zagen al twee wedstrijden afgelast en kunnen dus nog serieuze stappen maken op de ranglijst.

In Roosendaal speelt BSC tegen onze buren uit Rijsbergen. Voor VVR een wedstrijd om van de laatste plaats af te komen, waarmee ze Zundert een plezier zouden doen, omdat BSC 1 verliespunt minder dan Zundert heeft.

Ook dichtbij is Rood Wit – Schijf. Twee ploegen die in eerste instantie lijken te strijden voor lijfsbehoud, maar met een overwinning sluit Schijf ook weer aan in de brede middenmoot. Schijf was tot afgelopen zondag de enige ploeg die Zundert wist te verslaan.

HVV’24 – Rimboe in Hulst is ook interessant, want HVV’24 is de ploeg met de minste verliespunten en dus virtueel koploper. Zundert doet goede zaken bij een overwinning van Rimboe.

Virtus – Steen dan misschien. De tegenstander van afgelopen zondag, waar Zundert met 3-0 ten onder ging en het sterke Virtus wat een serieuze concurrent voor de promotieplaatsen is.

Onze tip is Wernhout – SC Gastel. Pak de fiets en ga een lekker potje voetbal kijken in Wernhout. Stap wellicht ook de kantine nog even binnen. Natuurlijk gunnen we onze buren de overwinning, ook omdat dat het sterke SC Gastel op afstand houdt. Bij een overwinning passeert de ploeg uit Gastel namelijk Zundert weer.

TOTO scenario waarin Zundert koploper blijft:

Virtus -Steen 2

Hontenisse – Breskens 2

BSC – VVR 2

Wernhout  - SC Gastel 1

HVV’24 – Rimboe 2

Maar het is dus ook aannemelijk dat Zundert na deze wedstrijden op plaats vijf of zes staat. Kortom ook in een vrij weekend is er van alles te beleven en zelfs te winnen of verliezen voor v.v. Zundert. HUP ZUNDERT!