Vooruitblik op zondag

donderdag 21 december 2023, 18:00

Voorbeschouwing op voorbeschouwing

Recent hadden we een voorbeschouwing op een “vrij” weekend. Nu gaan we nog een stapje verder. We gaan voorbeschouwen op de voorbeschouwing van donderdag 18 januari. Want dan gaan we een blik werpen op de eerste tegenstander na het winterreces. Breskens kwam afgelopen weekend nog in actie tegen Rimboe en speelt op zondag 14 januari ook alweer voor de competitie. Dan halen ze in tegen Rood Wit. Dit nemen we mee in de komende voorbeschouwing.

Wat we nu al kunnen doen is de tussenbalans opmaken. Het is dus eigenlijk meer een soort nabeschouwing. Over voetbal raak je nooit uitgesproken. Zeker niet over de derde klasse A.

Laten we beginnen met de zorgen. In de Eredivisie is de 34 puntengrens de heilige graal. Een punt gemiddeld per wedstrijd is bijna altijd genoeg om erin te blijven. Op dit moment is dit ook weer het geval. Almere City is met 16 uit 16 safe. Ook in de Bundesliga, de Premier League, de Serie A en de Primera Division is dit momenteel voldoende. Maar niet in de derde klasse A. Rimboe is met 13 uit 10 op dit moment virtueel veroordeeld tot de play-offs. En Zundert staat hier maar 5 punten boven. Zundert staat 1 punt achter koplopers BSC en SC Gastel. Kortom twee wedstrijden winnen of verliezen is op dit moment het verschil tussen kampioen worden of nacompetitie spelen tegen degradatie. Bizar.

En dat bijna halverwege, want op twee wedstrijden na zitten we op de helft en zijn we dus iedereen één keer tegengekomen. Wernhout en Virtus moeten zelfs maar 1 duel spelen voordat zij aan het einde van de eerste seizoenshelft zijn. Na 12 wedstrijden eindigt ook de eerste periode. In theorie maken hier nog 10 ploegen kans op.

BSC is de koploper en meest scorende ploeg. Dit komt vooral door de grootste thuis- en uitzege in deze klasse. Uit bij Rood Wit werd met 0-5 gewonnen, terwijl het thuis met 6-0 te sterk was voor Steen. Het aantal uit- en thuiswedstrijden wisselt sterk per team. Tussen de 4 en 6. Zundert is voorlopig met 13 uit 5 de ploeg met de meeste punten uit thuiswedstrijden. HVV’24 is ondanks dat het maar 4 uitwedstrijden afwerkte het meest succesvol buitenshuis. Het verzamelde hier 9 punten.

Virtus en Wernhout speelden maar liefst vijf maal gelijk. Bij Breskens is het steeds alles of niets. 4 overwinningen en 5 nederlagen. Ook bij VVR was nog geen remise te noteren. VVR staat strak onderaan met slechts drie punten uit 10 wedstrijden, maar het doelsaldo van slechts -11 laat zien dat de ploeg er steeds dichtbij is. Sowieso zijn de uitslagen klein. 14 gelijke spelen en 20 wedstrijden met slechts 1 treffer verschil in deze klasse tot zover.

Dan de hoopvolle kant van het verhaal. Zundert doet het met een derde plaats prima. Toch zal er net als bij de meeste ploegen in de derde klasse het gevoel leven dat er meer in had gezeten. Na een nederlaag bij Schijf in het openingsduel bleef Zundert 8 wedstrijden ongeslagen en klom zo zelfs naar de koppositie. Echter een offday in Sint Janssteen zorgde ervoor dat de reeks abrupt tot een eind kwam en Zundert weer plaats kon nemen in de wachtkamer.

Kortom het is als het weer in Nederland in de winter, het kan vriezen, het kan dooien. Het kan echt alle kanten uit in de derde klasse. Blessures, schorsingen, afwezigen en bij sommige teams mogelijk winterse versterkingen zullen mede bepalend zijn voor het verdere verloop van de competitie.

Het belooft spannend te worden, waarbij vele plotwisselingen te verwachten zijn. En deze voorbeschouwingen net zo vaak een briljante voorspelling zullen blijken als enorme misperen die niet getuigen van enig verstand  van voetbal. Voor nu fijne feestdagen en tot op de nieuwjaarlunch, waarbij de selectie aanwezig zal zijn. Zij keren zondag 7 januari terug van een trainingskamp in Nederland! Meld je aan voor deze lunch! HUP ZUNDERT!