Vooruitblik op zondag

donderdag 18 januari 2024, 18:00

Zundert – Breskens: wie komt het beste uit de winterstop?

De competitie is vorige week al van start gegaan met een inhaalwedstrijd. Tegenstander Breskens verloor op eigen veld met 0-1 van Rood Wit. Zundert ging fors onderuit met 5-1 in een vriendschappelijke wedstrijd tegen JEKA.

Breskens, of “Bresjes” zoals men het zelf in deze regio noemt is een stugge ploeg. Het verloor dan wel zes wedstrijden, maar nooit was de marge meer dan 2 treffers. Breskens was de ploeg die tweemaal moest inhalen. Zo kwam het dus zowel in de laatste wedstrijd vóór als in de eerste wedstrijd ná de winterstop in actie. Twee overwinningen had de ploeg uit Zeeuws Vlaanderen in punten naast Zundert kunnen brengen. Helaas voor de zwartwitten gingen beide duels verloren. Hierdoor staat het nu op de tiende plaats. Een plaats die nacompetitie betekent aan het einde van de rit.

Breskens is wel een echte alles of niets ploeg. Nog geen enkel van de 10 wedstrijden tot op heden eindigde in een gelijkspel. 9 van de 12 punten werden op eigen bodem behaald. De uitbalans is minder rooskleurig. Vijf wedstrijden leverden maar 1 overwinning op. Die werd behaald in Hontenisse. De vier ritjes naar Brabant eindigden allemaal in een sportieve teleurstelling.

Breskens scoort vrij moeizaam. Twaalf keer werd het vijandelijke doel gevonden. Eerlijk verdeeld over uit- en thuiswedstrijden. Met slechts 15 tegentreffers is duidelijk dat de kracht vooral in de defensie ligt. De sterke achterhoede was ook de basis van het kampioenschap vorig seizoen in de vierde klasse. Met 19 tegendoelpunten deed niemand dit beter. Een niveautje lager was het scoren een stuk eenvoudiger. Met 76 doelpunten uit 24 duels bleken de aanvallers zeker over scorend vermogen te beschikken.

Breskens wisselt overwinningen dus met nederlagen af. Over een reeks is nauwelijks te spreken. Zundert daarentegen had een ongeslagen serie wedstrijden van acht duels, tot het de laatste wedstrijd voor de winterstop hard onderuit ging in Sint Jansteen tegen STEEN.

Tijd dus voor een overwinning voor het ongeslagen Zundert in thuiswedstrijden. Buiten de remise tegen Wernhout werden de overige 4 wedstrijden in een overwinning omgezet. Door de smadelijke nederlaag tegen STEEN gaf Zundert zowel de koppositie in de reguliere ranglijst als die van de periode uit handen. Het moet nu zelf 2x winnen en dan hopen dat BSC én Gastel een misstap maken.

Maar dat is voor later zorg. Het is zaak om de taaie Zeeuwen niet te onderschatten en met een nederlaag naar huis te sturen. HUP ZUNDERT!