VR1 verliest met 0-1 van professioneel JEKA

woensdag 30 oktober 2019, 19:00

Voor het eerst dit seizoen moest er flink gesneden worden in de BIG 30. Van de 23 fitte en beschikbare speelsters moesten er 7 naar de tribune worden verwezen. Geen leuke opgave voor de staf, maar na lang wikken en wegen werd een evenwichtige selectie van 16 speelsters geformeerd voor de topper tegen JEKA VR1. Vorig seizoen werd nog met 1-4 van JEKA VR2 verloren, nu moest worden aangetreden tegen het eerste en momenteel enige vrouwenteam van JEKA. Een tegenstander die vorig seizoen nog een klasse hoger speelde en daar op een tweede plaats eindigde. Het vreemde is echter (lees BN de Stem van 16 september jl.) dat JEKA naar een hoger niveau wil. Om de Bredase selectie aan elkaar te laten wennen werd echter een klasse lager(!) ingeschreven. Met een gediplomeerde ex-oranjeleeuwin als coach wil JEKA de komende jaren wel gaan oogsten.

Op de gebruikelijke tijd verzamelden de roodzwarte dames zich op het sportpark. De JEKA-dames zaten toen al in het kleedlokaal. Hadden de tricolores niet in de gaten dat de klok was teruggedraaid naar wintertijd? Nog voordat de roodzwarten het kleedlokaal opzochten toog de voltallige selectie van de tegenstander al naar het hoofdveld voor de warming-up. Met o.a. de FIFA 11+ warming-up pakten de JEKA-dames de voorbereiding professioneel aan. Zundert stond echter als eerste paraat op het veld om aan de wedstrijd te beginnen. Het was waarschijnlijk de tactische bespreking bij de tegenstander die uitliep, waardoor zij pas vijf minuten na de officiële aanvangstijd op het veld verschenen.

Zundert, gewaarschuwd voor de tegenstander, startte fel en energiek aan de wedstrijd. De eerste kansjes waren dan ook voor roodzwart. JEKA nam echter na zo'n tien minuten de regie over en bleek vooral in de omschakeling levensgevaarlijk te zijn. Zundert moest terug en probeerde vanuit de counter tot enkele kansen te komen. JEKA schiep zich meer dan een handvol mogelijkheden, maar steeds wist de Zunderts verdediging erger te voorkomen. Met name de Zundertkeepster onderscheidde zich met een aantal knappe reddingen. Tien minuten voor rust kon Zundert de wedstrijd op z'n kop zetten en tegen de verhouding in op voorsprong te komen. De aanvallende middenveldster kreeg vrij baan naar de JEKA-goalie, maar i.p.v. rustig het hoekje uit te zoeken, besloot ze de bal met keeper en al het doel in te willen schieten. Helaas bleef de keepster staan. Met de brilstand en nog wat kunst- en vliegwerk werd de rust ongeschonden gehaald.

Het verwachte hernieuwde offensief van JEKA na rust bleef uit, maar de voorsprong voor de tricolores diende zich al snel aan. Een ongelukkig moment in de zestien waarbij instinctief, ter bescherming, de handen naar het gezicht gingen werd Zundert noodlottig. De bal kwam op de handen en de scheidsrechter kon niet anders dan de bal op de stip leggen. Een beslissing waar ieder op dat moment vrede mee had, maar na bestudering van de vernieuwde regelgeving toch voer voor discussie oplevert. JEKA profiteerde van dit buitenkansje en stuurde de Zundertse sluitpost naar de verkeerde hoek. Zoals al vaker dit seizoen lieten de Zundertse dames zich door de tegenslag niet uit het veld slaan. Het team werd sterker en rukte strijdvaardig steeds vaker op richting vijandelijke doel. Met een hard schot en een vrije trap waren de roodzwarten dicht bij de gelijkmaker. JEKA wist hier in de tweede helft geen noemenswaardige wapenfeiten meer tegenover te stellen en begroette het eindsignaal met een luidde vreugdekreet.

De BIG 30 mag ondanks het verlies trots zijn op de geleverde prestatie. Met twee minimale nederlagen, twee overwinningen en een gelijkspel mag tevreden worden teruggekeken op de competitiestart.