VR1 verrast vriend en vijand

woensdag 16 oktober 2019, 19:00

Op zondag de 13e stond de topper tussen het eerste vrouwenteam van Zundert en het tweede van Moerse Boys op de rol. De week voorafgaand sijpelden onrust makende geruchten binnen. Enkele eerste elftalspeelsters van de tegenstander hadden besloten, voor het eigen spelplezier, in het tweede team te gaan spelen. Roodzwarte insiders gaven de Zundertse dames dan ook niet veel hoop op een succesvolle excercitie. Te meer omdat bij Zundert ook nog eens een vijftal sterkhouders ontbrak. Ook het aan de derby voorafgaande Oktoberfest leek geen ideale voorbereiding te zijn. Maar daar hadden de Klein Zundertse Boys toch ook last van. Boys? Jawel, zo heten de dames van de tegenpartij nog steeds. Een verenigingsnaam die in deze tijd, waarin speelgoed niet meer in een jongens of meisjeshoek mag staan, toch echt niet meer kan!

Beide teams kenden voorafgaand hetzelfde probleem. Waar het bij de tegenstander om een geblesseerde sluitpost ging, had de plaatselijk bekende en oranjewit gezinde kiptraîteur de Zundertse keepster bevolen om eens een keer op zondag te komen werken. Het bracht naast de derbystrijd ook een bijzondere keepstersclash op Sportpark Akkermolen. Beide keepsters, de een geroutineerd en ervaren, de ander aanstormend talent maar beiden met “Den Boer-DNA” in de aderen vochten een onderlinge familiestrijd uit. Daarnaast troffen de Zundertse dames onder de oranjehemden ook nog eens twee ex-clubleden die enkele jaren geleden roodzwart vaarwel zeiden om een treetje hoger te gaan spelen. Een extra uitdaging voor de Zundert dames om zich nu met hen op hetzelfde niveau te kunnen meten.

Waar het rondom de wedstrijden van de hoofdklasser, zoals het hoort, perfect geregeld is, was het bij de vrouwelijke Boys op het B-veld van de Klein-Zundertenaren behelpen. De oranjewitte speelsters speelden zelf voor coach en dugouts waren nergens te bekennen. Moesten de reservespeelsters op het koude en vochtige gras zitten? De oranjewitte wissels kwamen echter met vier plastic kuipstoeltjes aangelopen. Op verzoek van de Zundertcoach werden deze gezusterlijk gedeeld. Zo zie je maar....een goede buur is beter dan een verre vriendin! De eerste minuten van de wedstrijd waren voor Moerse Boys. De Zundertcoaches zetten de poppetjes op de juiste plaats en al snel liet ook Zundert zien dat het een aantal aardige aanvallen op de mat kon leggen. Het was dan ook overeenkomstig het spelbeeld dat roodzwart de 0-1 maakte. De nieuwe linksbuiten werd diep gestuurd en haar stift werd door de keepster achter de lat vandaan terug het veld ingeslagen. De scheidsrechter, die waarschijnlijk nog niet lang van z'n Bed af was, zag echter vanuit de middencirkel dat de bal niet over de lijn was geweest en liet doorspelen. De Zundertse protesten wonnen het niet van de oranjewitte stilte. Even later leek Moerse Boys op voorsprong te komen maar de bal werd op de paal geschoten. Beide ploegen kregen meerdere kansjes maar troffen steeds goed acterende keepsters op hun pad. Zonder speelsters te kort te doen, was het met name de roodzwarte jonge garde die van zich liet spreken. De novariaanse trucendoos werd voor het eerst dit seizoen volledig uitgepakt en zorgde ervoor dat er regelmatig gevaarlijk richting Moerse Boys doel kon worden opgetrokken. Een kwartier voor rust kwam dan ook de onbetwiste en verdiende 0-1 op het scorebord. Het was opnieuw Zundert's linkerspits die doeltreffend was. Daarna moest ook Zundert noodgedwongen wisselen en het leek alsof Moerse Boys hierop had gewacht. Een “windhaasachtige” wissel zorgde voor totale paniek bij speelsters en staf. Moerse Boys nam het initiatief en schiep zich enkele doelrijpe kansen. Vlak voor rust kwam Moerse Boys dan ook op 1-1. De wijze waarop druiste echter tegen alle nieuwe spelregels in. Zundert voelde zich bestolen door de scheidsrechter en het duurde lang voordat de rust in de kleedkamer terugkeerde. In de tweede helft kwam de, toen nog, aanstaande tante, krijgshaftig en met het mes tussen de tanden, weer in de ploeg en bezwoer het gevaar van de oranjewitte TGV. Zundert wist zich hierdoor te herpakken, nam weer het initiatief en bouwde binnen 10 minuten de stand uit naar 1-3. De marge van twee zorgde echter niet voor rust binnen de Zundertse ploeg. Verdedigend werd er niet altijd even slim gespeeld, waardoor Moerse Boys, tot afgrijzen van de staf, een paar keer levensgevaarlijk werd. De Zundertse keepster behoede haar ploeg lang voor naderend onheil, maar moest zich uiteindelijk ook gewonnen geven en de aansluitingstreffer toestaan. Het technisch duo reageerde direct met, naar bleek, een gouden wissel. Koud terug in het veld herstelde de linkerspits de marge weer naar twee. Het verzet van de tegenstander ebde daarmee weg en de overwinning kwam niet meer in gevaar. Het moge worden gezegd, ook al was het mosterd na de maaltijd, maar sportief van oranjewit dat de niet getelde openingsgoal na de wedstrijd werd toegegeven en dat ook de positie van de doelpuntenmaakster aan Moerse Boys zijde door de scheidsrechter in twijfel werd getrokken. Het kostte Zundert gelukkig niet de overwinning.

Het Oktoberfest zorgde voor één team, dat deze competitie, met eenzelfde inzet, nog veel punten kan pakken. Alle speelsters, lang of kort spelend, de complimenten!