Zundert JO9-1 Kampioen!

zaterdag 15 oktober 2022, 18:00

Baronie JO9-9 – Zundert JO9-1 (4-5) 7 -15

Zundert JO9-1 had vorig seizoen een onderling leuk en leerzaam, maar sportief lastig jaar als JO8-1. Nu als JO9-1 draait het als een dolle. Na vier overwinningen, 10-2 tegen VVR, 10-2 tegen Wernhout, 13-2 tegen UVV’40 en 5-1 tegen Moerse Boys was het 8-8 gelijke spel tegen Unitas’30 zowaar een kleine teleurstelling. Zo snel went het dus blijkbaar om te winnen.

Vandaag kon het soort van kampioen worden. Er worden bij de JO9-1 geen standen bij gehouden. En in het programma was geen wedstrijd tegen Groen Wit opgenomen dat wel in de competitie staat. Maar dat is jeugdvoetbal in 2022.

De vier fase competitie is fantastisch, want als het goed werkt, kom je iedere fase dichterbij ploegen van jouw niveau. Dat er geen standen zijn past wel een beetje van de “pampermaatschappij” waarin we leven. Winst en verlies hoort m.i. gewoon bij sport. Daarom benaderde de JO9-1 de wedstrijd tegen Baronie JO9-9 ook als kampioenswedstrijd. En laten we eerlijk zijn, als je bij v.v. Zundert speelt, pak je elke mogelijkheid om te feesten aan.

Om uiteenlopende redenen waren Renzo en Biniam verhinderd. Erg jammer want zij zijn echt onderdeel van het team en hebben een grote bijdrage aan de titel geleverd. Beiden durven als keeper in de goal te gaan staan. En hebben veel ballen tegengehouden. Maar ook in het veld waren zij nuttig vooral in verdedigend opzicht.

Zundert JO9-1 dus tegen Baronie JO9-9. Op voorhand een ongelijke strijd. Echter bij grote clubs zegt het nummer niet alles. En Zundert heeft maar 1 JO9 waar zelfs een aantal spelers in staan die nog in de JO8 mogen uitkomen.

Op veld D mocht Zundert proberen de eerste plaats vast te houden. Hier krioelde het van de teams, want er werden vier wedstrijden tegelijk afgewerkt, op ogenschijnlijk te kleine veldjes. Nadat de juiste tegenstander gevonden was en het exacte speelveld bekend was, begon de warming-up. Hierin zag je nog veel ontspanning. Zundert JO9-1 was overtuigd dit klusje te gaan klaren en het kampioenschap binnen te halen.

Het was Lisse die het startsein gaf, zij veroverde de bal en speelde die terug naar Mats. Mats gaf een geweldige dieptepass op Tijn, die z’n eerste van de ochtend binnenschoot. Tijn zou uiteindelijk pas stoppen na z’n tiende doelpunt deze ochtend. Het ging goed op en neer, met een sterker Zundert. Toch kwam Baronie er ook een paar keer heel gevaarlijk uit. En had het met een paar afstandsschoten ook nog wat geluk. J’Lano kon nog een paar keer met een goede redding een tegentreffer voorkomen. Een keer kreeg hij hulp van de lat. Maar ook Zundert had een keer pech dat de paal in de weg stond.

Finan buffelde op het middenveld en voorkwam dat Baronie lekker kon aanvallen. Maar het was vooral Tijn die de show stal. Met een slimme dribbel na een uitbal scoorde hij de 1-2, want Baronie had gelijk gemaakt. En zo ging het verder. Lisse hield het veld goed breed. Mats was de rots in de branding en stopte mening aanval. Maar niet alleen dat. Hij zette met passes Lugeno aan het werk. Of soms nog sneller, gelijk naar Tijn. Hierdoor  moest Baronie steeds kiezen. Lugeno deed dit slim, waardoor Tijn kon profiteren. Na het eerste blok stond het 2-2 en bij rust 4-5. Zundert kwam niet echt los van Baronie. Ook omdat het zelf soms wat nerveus voetbalde. Zundert JO9-1 was niet zichzelf in de eerste helft.

Na de overheerlijke ranja ging het beter. Ondanks dat Baronie met 8 spelers in het veld stond, scoorde Tijn de 4-6. Baronie was vergeten twee spelers reserve te zetten na de pauze. Nog steeds kon Baronie volgen. 5-6, 5-7, 6-7. En toen ging Lugeno zich ook met scoren bemoeien. Hij scoorde ook vijf doelpunten, waardoor Zundert uit liep naar 7-15. Finan keepte een goede tweede helft, waarin Zundert maar drie treffers moest incasseren. Doordat J’Lano steeds beter gebruik ging maken van z’n fysiek sterke verschijning, had Baronie nauwelijks kansen meer. En volgens mij had J’Lano goed gekeken naar Mats. Want hij pakte niet alleen veel ballen af, hij stond ook aan de basis van mening aanval. Zo kon Mats meer mee naar voor, waardoor er voor Baronie geen houden aan was.

Met de mix van kwaliteiten van Lisse, J’Lano, Tijn, Mats, Finan en Lugeno was de overwinning meer dan verdiend. En met de inzet van Renzo en Biniam in eerdere wedstrijd was de titel een logische uitkomst.

En dat werd gevierd. Op het veld werd de champagne geschonken. Er waren medailles en een heuse beker. Ook werden de gebruikelijke feestkiekjes gemaakt door de trotse supporters. En na een gezellig terugreis werd dit in de kantine nog eens dunnetjes over gedaan. Op de klanken van “We are the Champions!” smaakten de hakkedellen en ranja extra lekker.

Zundert JO9-1, spelers, speelster, trainers en leiders van harte gefeliciteerd! Geniet ervan. En succes in fase 2 waarin de tegenstanders waarschijnlijk weer een tikkeltje sterker zullen zijn.