Zundert neemt eerste horde, nog twee te gaan

maandag 3 juni 2019, 10:00

Zundert neemt eerste horde, nog twee te gaan

Na een bloedstollende “remontada” is nog niets beslist, maar ook nog niets verloren. Als je alle Zundert supporters een rondje moest geven die er een kwartier voor tijd nog in geloofden, dan was je deze zondag geen geld kwijt. Het geloof in een goed resultaat was verdwenen. Degene die erbij waren zullen het lastig vinden om te beschrijven wat er zich nu precies heeft afgespeeld op sportpark de Wildert. En degene die zich via WhatsApp of Twitter lieten informeren zullen over 10 jaar nog weten waar ze waren op het moment van de 3-2.

In de warming-up bleek dat Rob onvoldoende hersteld was om te spelen. Maar met Menno stond er een adequate vervanger klaar voor dit belangrijke duel. Zundert ging op de eerste tropische dag van het jaar prima van start. Duels werden gewonnen en er werd naar voor gespeeld. De eerste twee speldenprikjes kwamen dan ook van de Roodzwarten. Zowel Fabian als Lars zagen hun koppogingen naast het doel belanden. Er leek niets aan de hand. Totdat na slordig balverlies op het middenveld, Gilze de eerste grote kans kreeg. Het schot ging voorlangs, maar de bibbers zaten er in bij Zundert.

Gilze nam het veldoverwicht over. Toch had het een corner nodig om op voorsprong te komen. Van dichtbij kon de vrijstaande speler binnenkoppen. Ook na de drinkpauze was het Gilze dat op het veld bepaalde wat er gebeurde. Na een voorzet die door iedereen gemist werd, was het bij de volgende poging wel raak. De scheidsrechter liep lastig in de weg, waarna de pass na contact met hem bij een Gilze speler terecht kwam. Die aarzelde geen moment en zette een vlijmscherpe aanval op, die ook overtuigend afgerond werd. 0-2. Zundert was het spoor kwijt en had geluk dat Gilze niet voor rust de wedstrijd in het slot gooide.

Na een lange rust omdat er gewacht moest worden op een ambulance omdat er iemand onwel geworden was, werd er pas na een kleine driekwartier hervat. Tim kwam Mike vervangen, maar veel veranderde er niet aan het spelbeeld. Een kans die terecht afgefloten werd wegens te hard doorglijden op Thomas en een kopbal voorlangs van de mee naar het front gestuurde Dennis waren de enige wapenfeiten in het derde kwart. Na de volgende drinkpauze, zou alles anders worden. Maar ook daar zag het er in eerste instantie niet naar uit. Een aanvaller van Gilze stormde op Thomas af. Die bleef ijskoud en won het pokerspel met de aanvaller. Hoe langer Thomas bleef staan, hoe besluitelozer de aanvaller werd. Uiteindelijk verloor de aanvaller deze mindgame en kon Thomas de bal keren. En hiermee Zundert in de race houden. Voor de laatste 12 minuten op de klok werd Cas nog gebracht voor Dennis.

Niet veel later kreeg Wim een goede mogelijkheid, maar besloot de bal breed te leggen, waar schieten een betere optie was geweest. Een minuut was het toch raak. Een vrije trap linksvoor werd bekeken genomen door Fabian, die de jubilerende Wim vrij zag staan. Wim schoot de bal onberispelijk in het zijnet. 1-2.

Even later schoot Jesse hard en kon de doelman in twee instanties moeizaam de bal keren. Zundert gaf gas over de linkerkant. Een lange bal van Wim op Jesse. Die versnelde en gaf de bal voor. De voorzet kwam tegen een arm van een verdediger van Gilze. Penalty! Aanvoerder Fabian nam z’n verantwoordelijkheid en pegelde de bal binnen. 2-2. En dus verlengingen op dat moment.

Daar leek het ook echt op uit te draaien, tot het moment. Diep in de blessuretijd controleerde Tim een lange crossbal knap. Hij kapte vervolgens zijn directe tegenstander uit om de bal in de verre kruising te krullen. Sportpark de Wildert explodeerde bijna. Was een ontknoping! Van 0-2 naar 3-2 in een kwartier. De resterende minuten waren nog spannend. Thomas tikte een bal over de lat en de frustratie bij Gilze kwam naar boven, onder meer met een tweede gele en dus rode kaart.

Uiteindelijk klonk het bevrijdende fluitsignaal en konden de roodzwarte armen de lucht in. Een tweede finale wedstrijd, uit tegen TSC werd afgedwongen. TSC maakte vrij eenvoudig korte metten met HHV’24 met 7-0. Drie jaar geleden promoveerde Zundert vrij verrassend tegen TSC. Hopelijk kunnen onze mannen tweede pinksterdag in Oosterhout nog een keer tot zo’n prestatie komen.

Wat vonden zij?

Opstelling: Thomas van Nederkassel, Menno Schrauwen, Frenk Zagers, Thomas Kerstens, Dennis Verheijen [W: Cas van Oijen], Wim Kas, Olivier van Hassel, Lars van Elsacker, Fabian Nelemans, Jesse Mouws en Mike Daemen [W: Tim Englebert].

Wissels: Alex van Nederkassel, Cas van Oijen, Jaye Musters, Tim Englebert en Karim Vriends.