Zundert waardeert bijzondere prestaties vrijwilligers

dinsdag 29 oktober 2019, 15:30

V.V. Zundert waardeert bijzondere prestaties vrijwilligers

Jacqueline Backx en Charles van Elsacker werden op de algemene ledenvergadering toegevoegd aan het selecte gezelschap van respectievelijk leden van verdienste en ereleden.

Om galant te blijven, dames eerst. Jacqueline Backx is al jaren een graag geziene vrijwilliger op sportpark de Wildert. Met voetballende kinderen was de sociaal bewogen Jacqueline al snel betrokken bij de vereniging in allerlei functies. Bijvoorbeeld achter de bar in de kantine. Van jeugdleidster was de stap naar het jeugdbestuur als snel gezet. En ook de stap naar het hoofdbestuur was voor Jacqueline bijna vanzelfsprekend. Liefst 11 jaar was zij namens de jeugd actief in het hoofdbestuur.

Maar niet alleen voor de jeugd spande Jacqueline zich in.  Steeds meer taken nam zij voor haar rekening. Zo werd Jacqueline het sociale hart van Zundert. Was er iemand ziek, geblesseerd, dan regelde zij namens de club een attentie, kaartje of bloemen. Sterker nog op haar verzoek hebben we nu zelf 4 wenskaarten ontwikkeld, om nog persoonlijker mee te kunnen leven met de hoogte- en dieptepunten van onze leden en families. Maar ook met het organiseren van een vrijwilligers dag, nieuwjaarsborrel of andere zaken, werd nimmer tevergeefs een beroep op Jacqueline gedaan.

De jeugdafdeling heeft zich onder haar leiding ontwikkeld tot een professionele en goed organiseerde tak van de vereniging. Waar in samenwerking met het E&F kamp en de activiteitencommissie mooie evenementen werden georganiseerd. Heel veel oud-jeugdspelers kijken mede dankzij Jacqueline terug op een mooie periode in de jeugd bij v.v. Zundert. Sterker nog, velen blijven daarna nog lang actief bij de jeugd om deze evenementen waar ze zelf van genoten, te helpen organiseren.

De laatste tijd, steekt deze moeder en oma, haar tijd naast de familie, in wandelen, maar voor de voetbal ook in de werkzaamheden rondom de kleding en materialen. Kortom de bestuurlijke taken legt zij neer, maar voorlopig blijven we gelukkig op veel gebieden gebruik mogen maken van de kwaliteiten van Jacqueline. Met recht verdient zij dan ook de titel, “lid van verdienste”.

En dan Charles van Elsacker. Ik heb bij Jacqueline bewust het woord duizendpoot niet gebruikt, want hoe zou je Charles (Sjol) dan moeten omschrijven? Tweeduizendpoot? Een manusje van alles? Ook dit alles dekt niet volledig de lading. Want steeds als je denkt “alles” in beeld te hebben wat Charles, doet, deed en gelukkig ook blijft doen, dan komt er weer iets bij. “Ja, dat doe ik ook”, hoor je dan. 24 jaar in het bestuur. Als je het snel zegt, lijkt het niet zo lang. Maar om een idee te geven: Richard Krajicek won Wimbledon, Bjarne Riiss de Tour de France, Fokker ging failliet, voor de jeugdige lezers, Martin Garrix werd geboren, Prins Charles en Diana gingen scheiden en in België werd de doodstraf afgeschaft. Kortom, toch echt een hele lange tijd!

Naast zijn bestuurstaken namens de accommodatiecommissie en/of de sponsorcommissie, is Charles ook jaren betrokken bij de wedstrijden tussen de Zundertse selectie en NAC Breda. Ook hier is de rol van bestuurder en uitvoerder toepasbaar op de taken die hij voor z’n rekening nam.

Toen Charles nog werkte, maakte hij veel uren en lange dagen. Maar toch heeft hij geprobeerd dit te overtreffen in zijn vrijwilligerstaken. Terreinknecht, wasman, klusjesman, inkoper van ballen en materialen, sponsors bezoeken, stiekem bijzaaien, visitekaartje, gezicht van de club, praatpaal, voortrekker in de maandag- en vrijdagochtendploeg en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zelfs een jaartje inval-penningsmeester staat op dit lange C.V. Dus zeer zeker de titel erelid waardig!

Kortom, logisch dat Jacqueline en Charles in de Algemene Ledenvergadering met een luid applaus de mooie woorden, bloemen en oorkonde in ontvangst mochten nemen uit handen van aftredend ad-interim voorzitter Fred Verheijen.

Jacqueline en Charles, van harte gefeliciteerd en enorm bedankt! Tot snel op het sportpark. En voor de leden die niet op de algemene ledenvergadering aanwezig konden zijn, vergeet ze niet te feliciteren de volgende keer dat je ze tegenkomt!